3 پایگاه اطلاع رسانی مباشر 4 |
امت واحده
امت واحده طرحی است که اسلام برای وحدت جامعهی بشری ریخته است. چنانچه خداوند در قرآن همهی بشریت را یک امت واحد تلقی کرده است: «و ما کان الناس الا امه واحده».[1] قرآن کریم تشکیل امت واحد را یک برنامهی وسیع و جهانى براى تحقق حکومت جهانى واحد مىداند. براى تحقق این آرمان در ادیان مختلف به ظهور مصلح آخرالزمان نوید داده شده است که وى این امت جهانى را بنیان مىنهد.[2]
تحقق چنین جامعهای منوط به وحدت است و وحدت نتیجهی ایمان و عقیده خواهد بود. اهمیت وحدت در جامعهی اسلامی از آن روست که «اسلام امت جهانی خود را بر مبنای وحدت انسانها بنا میکند، وحدتی که از طریق انسان دوستی و احترام به حقوق انسانها و برادری و برابری میان آنها حاصل میشود و بهوسیلهی آن مصالح مسلمین و بلکه بندگان خدا تأمین میگردد.»[3] وحدت اسلامی میتواند نشاندهندهی قدرت و شوکت اسلام، توانایی مسلمین، عامل غلبه برابر قدرتها و ظالمین و موجب مطرح شدن دیدگاههای اسلامی گردد .[4]
براساس دیدگاه قرآن کریم انسانها در اصل خلقت وحدت دارند، چرا که خداوند آنها را از نفس واحد آفرید. [5] به عقیده علامه طباطبایی در تفسیر نفس واحده مراد حضرت آدم و همسرش حواست و این معنای وحدت در خلقت است.[6] این وحدت در خلقت پایهای برای شکلگیری امت واحده است. از سوی دیگر بر اساس آیات قرآنی امت واحدهی انسانی به دلایلی همچون ظلم و حسد و نزاع در طلب دنیا، عدم موفقیت در آزمایش الهی، فرقهگرایی، تفرقهافکنیهای دشمنان، وسوسه و القائات شیطانی[7] فروپاشیده است و قرآن برای تحقق دوبارهی آن، استراتژیهایی همچون اخوت، مودت، رحمت و رأفت، فضل و صلح پیشنهاد میکند.[8] در اسلام مسلمانان با هم برادرند، بنابراین امت اسلامی، جامعهی معتقدان یا مجتمع برادری است و متشکل از افرادی است که با هم از رابطهی اخوت اسلامی برخوردارند و همگی معتقد به آیین اسلام هستند.
نکته مهم دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد، رهبری در امت است. امام و امت، در معنی به هم نزدیک و وابستهاند، هر کجا که امت هست، امام نیز هست و امت بی امام معنی ندارد. به عبارت دیگر، این نیاز و ضرورت هر اجتماعی است که مدیر داشته باشد، ولی امت به دلیل پذیرش یک شیوه و آیین الهی نیاز به امام دارد. امام کسی است که امت را در مسیر حرکتش راهنمایی میکند.[9] امت بهواسطه پیروی از امام واحد، اجتماع خود را به سمت هدف مورد نظر به پیش میبرد.[10]
در نتیجه میتوان گفت امت اسلامی که جامعهی مطلوب و آرمانی مورد نظر اسلام محسوب میشود، از عبادالله تشکیل میشود. عبادالله کسانی هستند که اختلافات نژادی و قومی، مایهی برتری آنها بر دیگران نیست و با تقواترین آنها گرامیترین افراد نزد خداوند است و آنها ملزم به اطاعت از خدا و رسول و اولیالامر هستند و رهبری چنین جامعهای را امام بر عهده دارد.
«امت واحده» اصطلاحی قرآنی است که چندین بار در قرآن ذکر شده است و معانی متعددی از آن ارائه شده است که یکی از مهم ترین آنها اشاره ای است به آغاز کار انسان ها که در قالب جامعه واحدی بودند و پس از آن دچار اختلاف شدند و خداوند متعال به منظور رفع اختلافات میان آنها پیامبرانی را برای آنها فرو فرستاد نظیر این آیه:«کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیه»[11]
معنای دیگری که در قالب امت واحده از آن یاد می شود عبارت است از اشاره به حقیقت واحده ای که گاه از آن به نام «اسلام» یاد می شود و مبتنی بر اعتقاد به خدای واحد است که همه انبیاء الهی درهر زمان و مقطعی به آن فرا می خواندند و در نتیجه همه کسانی که به این حقیقت گرویدند علیرغم اختلاف زمانی و مکانی جزء امت واحده به شمار می آیند و این ملت ها هستند که این دین واحد را قطعه قطعه کرده و هر کدام خدا و اعتقادات دینی واحد را به شکلی مورد تفسیر قرار داده و در قالب دینی جدای از ادیان دیگر مطرح کردند کما اینکه این آیه به همین مفهوم اشاره می کند : «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُون»[12]
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این آیه چنین می نویسد : «در این آیات به مضمون اول سوره برگشت شده، زیرا در آن آیات بیان مىفرمود که براى بشر معبودى است واحد، و آن معبود همان کسى است که آسمانها و زمین را خلق فرموده، و لذا باید او را از طریق نبوت، و پذیرفتن دعوت انبیا بپرستند، و با پرستش وى آماده حساب یوم الحساب شوند. و نبوت جز به یک دین دعوت نمىکند، و آن دین توحید است، هم چنان که موسى، و قبل از او ابراهیم، و قبل از وى نوح، و همچنین انبیا قبل از نوح، و بعد از موسى- مانند ایوب، و ادریس و غیر آن دو از پیامبرانى که اسامیشان و پارهاى از انعامهایى که خدا به ایشان کرده و در قرآن کریم آمده- همه به آن دعوت مىکردند. پس، بشر امتى است واحده، و داراى ربى واحد، و آن خداى عز اسمه است. و دین واحد، و آن دین توحید است که در آن تنها خدا عبادت مىشود. دعوت الهى همین است و بس، و لیکن مردم این دین واحد را قطعه قطعه کردند، و خدایانى به جاى خدا براى خود درست کردند، و ادیانى غیر از دین خدا تراشیدند، و به همین جهت اختلاف در میان خود پدید آوردند، و هدفهایشان در دنیا و آخرت مختلف گشت.»[13]
اما آنچه امروزه با الگوبرداری و به تاسی از این آیات مبارک قرآن کریم از مفهوم «امت واحده» ارائه می شود عبارت است از یگانگی و اتحاد مسلمانان و عدم تاثیر مرزبندی های سیاسی و جغرافیایی و مذهبی و ... در تفکیک میان این ها به گونه ای که هر مسلمانی که اعتقاد به وحدانیت خدا و رسالت نبی مکرم اسلام ص دارد جزء این امت بوده و همگان باید تلاش کنند تا امت واحده اسلامی بر مبنای اشتراکات میان فرق مختلف مسلمان ایجاد شود و این چیزی است که در چند بخش از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز متجلی شده است همچون مقدمه قانون اساسی که در آن چنین آمده است : «قانون اساسی با توجه به محتوای اسلامی انقلاب ایران که حرکتی برای پیروزی تمامی مستضعفین بر مستکبرین بود زمینه تداوم این انقلاب را در داخل و خارج کشور فراهم می کند بویژه در گسترش روابط بین المللی، با دیگر جنبش های اسلامی و مردمی می کوشد تا راه تشکیل امت واحد جهانی را هموار کند (ان هذه امتکم امه واحده و اناربکم فاعبدون) و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامی جهان قوام یابد.» و یا اصل 11 همین قانون که چنین می گوید :
«به حکم آیه کریمه ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون همه مسلمانان یک امت اند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.»
بنابر این امروزه منظور از اصطلاح امت واحده در ادبیات سیاسی رایج جهان اسلام یعنی مجموعه ای متشکل از همه مسلمانان فارغ از اختلافات مذهبی که با یکدیگر دارند می باشد .
[1] . یونس/19
[2] . پیغان، نعمتالله؛ امت واحده، از همگرایی تا واگرایی، فصلنامهی علوم سیاسی، سال چهارم، شماره پانزدهم، 1380
[3] . مجتهد شبستری، محمد؛ جامعهی انسانی سالم، تهران، کانون نشر و پژوهشهای اسلامی، بی تا.ص60-64.
[4] . پیغان، نعمتالله؛ پیشین.
[5] . نساء/1
[6] . طباطبایی، پیشین، ج4، ص135.
[7] . بقره/213، مائده/48، آل عمران/118، اسراء/53
[8] . حجرات/10، آل عمران/103، روم/21، فتح/29، بقره/237، حجرات/9
[9] . علم الهدی، سیداحمد؛ ساختار امت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1387، ص101.
[10] . آقاخانی، علی؛ پیشین،
[11] . بقره، آیه213
[12] . انبیاء، آیه92
[13] . تفسیر المیزان ، جلد 14، ص 454.
¤ نویسنده: موسی مباشری