سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت را لباس زیرین و آرامش را بالاپوش خود قرار ده که این دو زیور نیکان اند . [امام علی علیه السلام]
3  پایگاه اطلاع رسانی مباشر  4

)الف - سئوالات مربوط به سوره منافقون(

س 1- با توجه به محتوای سوره منافقون چرا یکی از آداب نماز جمعه خواندن سوره جمعه و  سوره ی  منافقون  در نماز جمعه میباشد؟

ج - بدین خاطر سوره منافقون را درنماز جمعه می خوانند تا مسلمانان ، همه هفته در این مراسم عبادی سیاسی توطئه های منافقان را "مجدداً به خاطر بیاورند و دائماً  " مراقب تحرکات ، تخریبها و نقشه های شوم آنها باشند.

س2 - با توجه به تفسیر آیه 1 سوره منافقون (اذا جاء ک المنافقون قالوا نشهد انک لرسول الله والله یعلم انک لرسوله والله یشهد ان المنافقین لکاذبون ) در رابطه با اینکه خطر منافقان در هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است ، سه علت را بیان کرده ، آنها را بنویسید ؟

ج - خطر منافقان برای هر جامعه  از خطر هر دشمن بیشتر است. زیرا اولاً " شناخت آنها غالبا " آسان نیست . ثانیاً " دشمنان داخلی هستند . و گاه چنان در تار و پود جامعه نفوذ می کنند که جدا ساختن آنها کار بسیار مشکلی است و ثالثاً " روابط مختلف آنها با سایر اعضا جامعه کار مبارزه را با آنها دشوار می سازد . 

س 3- نخستین نشانه نفاق را با توجه به تفسیر آیه 1 سوره منافقون (اذا جاءک المنافقون ) نام برده و توضیح دهید ؟

ج - نخستین سخنی را که از قرآن در این جا درباره منافقان مطرح میکند همان اظهار ایمان دروغین آنها است که پایه اصلی نفاق را تشکیل می دهد .  و  میفرمایید :    هنگامیکه منافقان نزد تو می آیند میگویند ما شهادت میدهیم که تو رسول خدایی پس قرآن می فرمایید  : خداوند می داند که تو فرستاده او هستی ولی خداوند گواهی میدهد که منافقان درغگو هستند و از اینجا نخستین نشانه نفاق روشن می شود  و آن دوگانگی ظاهر و باطن است که با زبان موکداً "اظهار ایمان می کنند . ولی در دل آنها مطلقاً خبری از ایمان نیست.  این دروغگویی و کذب ،و این دوگانگی درون و برون محور اصلی نفاق را تشکیل می دهد.

س 4- دومین نشانه نفاق را با توجه به تفسیر آیه 2 سوره منافقون (اتخذوا ایمانهم جنة فصدوا عن سبیل الله انهم ساء ما کانوا یعملون) نام برده و توضیح دهید ؟

ج - یکی دیگر از نشانه های منافقان این است که آنها با سوگندهایشان سپر ساخته اند تا مردم را از راه خدا باز دارند . آنها کارهای بسیار بدی انجام می دهند . چرا که در ظاهر ابراز ایمان می کنند و در باطن کفر می ورزند و در طریق  هدایت مردم به آئین حق ، ایجاد مانع می نمایند. و چه عملی از این بدتر و زشت تر ؟ آنها دائماً " با مؤمنان در حال  جنگ و ستیزند و هرگز نباید فریب این ظاهر سازی و چرب زبانی آنها را خورد. زیرا انتخاب سپر مخصوص میدانهای نبرد است.

س 5 - در آیه 2 سوره منافقون (اتخذوا ایمانهم جنة فصدوا عن سبیل الله انهم) برای جمله صدوا عن سبیل الله دو معنا ذکرشده ،آنها را بنویسید ؟

ج - مفسران برای جمله (صدواعن سبیل الله ) دو معنی ذکر کرده اند . نخست اعراض از راه خدا و دیگر باز داشتن دیگران از این راه ، اگر چه جمع میان هر دو معنی در آیه مورد بحث امکان پذیر است . ولی با توجه به توسل آنها به سوگندهای دروغ ، معنی دوم ، مناسب به نظر میرسد چرا که هدف از این سوگندها  اغفال دیگران است . 

س 6 - علت اساسی ترس منافقان را با توجه به تفسیر آیه4 سوره منافقون (و اذا رایتهم تعجبک اجسامهم ) بنویسید ؟

ج - با توجه به تفسیرآیه 4 سوره منافقون ، منافقین همواره تو خالی و  فا قد توکل بر خدا و اعتماد بر نفس هستند و هر فریادی که از هر جا بلند شود آن را بر ضد خود می پندارد و همیشه یک حالت سوء ظن و بدگمانی  سر تا سر روح آنها را فرا گرفته و به حکم الخائن و خائن از همه چیز حتی از سایه خود می ترسند و این یکی دیگر از نشانه های آنهاست .

س 7 - با توجه به تفسیر آیه 5 سوره منافقون ( و اذا قیل لهم تعالوا ) نشانه دیگر منافقان چیست ؟ و نمونه بارز و آشکار این نشانه (که این آیه درباره کار او نازل شده است ) کیست ؟   

ج - نشانه دیگر منافقان که در آیه 5 آمده کبر و غرور است و نمونه بارز و آ شکار آن محمد بن أبی میباشد که سخنان ناروائی در مورد پیامبر (ص) و مؤمنان و مهاجران گفت و آیاتی در مورد او نازل شد .

س 8 - آیا تفسیر آیه 6 سوره منافقون (سواء علیهم استغفرت لهم ) دلالت بر این دارد ، که هر آدم گنهکاری،فاسق است ؟ 

ج - در تفسیر آیه 6 سوره منافقون بیان می شود که هر آدم گنهکاری فاسق نیست چرا که پیغمبر (ص) برای نجات گنهکاران آمده بلکه آن دسته از گنهکاران است که در گناه اصرار می ورزند . و لجاجت دارند و در برابر حق مستکبرند.

س 9 - با توجه به بخش نکته ها در پایان تفسیر آیه 8 سوره منافقون چند نشانه منافقان  را نام ببرید ؟

ج - نشانه های منافقان بشرح ذیل است :

الف - دروغگوئی صریح و آشکار ( و الله یشهد ان ا لمنافقین لکاذبون)

ب - استفاده از سوگندهای دروغین برای گمراه ساختن مردم (اتخذوا ایمانهم جنه )

ج - عدم درک واقعیات ، بر اثر رها کردن آئین حق بعد از شناخت آن (لا یفقهون)

د - داشتن ظاهری آراسته و زبانی چرب ،علی رغم تهی بودن درون و باطن

ه - بیهودگی در جامعه و عدم انعطاف در مقابل حق ، همچون یک قطعه چوب خشک

و -  بدگمانی وترس ووحشت از هر حادثه و هر چیز به خاطر خا ئن بو دن 

ز - حق را به مسخره و استهزا گرفتن

ح -  فسق وگناه

ط- خود را مالک همه چیز دانستن و دیگران را مختاج به خود پنداشتن

ی- خود را عزیز ودیگران را ذلیل ،تصور کردن                                             

س 10 - در تفسیر آیه 9 سوره منافقون (یا ایها الذین امنوا لا تلهکم اموالکم و    )    حدیثی  از حضرت امام باقر (ع) درباره مضرات مال پرستی و جاه طلبی نقل شده است ترجمه آن را بنویسید ؟ 

ج - حضرت امام باقر (ع) درباره مضرات مال پرستی و جاه طلبی مربوط به تفسیر آیه 9سوره منافقون مفرماید: دوگرگ درنده در یک گله بی چوپان که یک در اول و دیگری در آخر آن میباشد آنقدر ضرر نمیزنند که مال پرستی وجاه طلبی به دین مؤمن ضرر می رسانند .


¤ نویسنده: موسی مباشری


) ب-سوالات مربوط به سوره جمعه(

س 11 - در تفسیر آیه1 جمعه (یسبح لله مافی السموات وما فی الارض الملک القدوس العزیز الحکیم  ) سه صفت از صفات خداوند آ مده است ، آنها ر ا نام ببرید ؟

ج -  صفات عزیز ، فروتن و حکیم در آیه اول سوره جمعه آمده است.

12- در تفسیر آیه 2 سوره جمعه( هوالذی بعث فی ا لمییین )هدف از بعثت پیامبر (ص) را سه چیزمعرفی کرده است آنها را نام ببرید ؟

ج - خداوند در آیه 2 سوره ئ جمعه هدف از بعثت پیامبر را سه چیز معرفی کرده اول تلاوت آ یات الهی برای مردم ،دوم تهذیب وتزکیه نفوس وسوم تعلیم کتاب و حکمت .

س 13 - در بخش نکته ها در پایان تفسیر آیه 4 سوره جمعه چرا گفتن اذکار از سوی ثروتمندانی که انفاق نمی کنند ، مورد قبول خداوند نیست ؟

ج - گفتن اذکار از سوی ثروتمندانی که انفاق نمی کنند مورد قبول نیست زیرا تعبیر پیامبر اکرم (ص) از آیه ( ذالک فضل اله یوء تیه من یشاء) این فضل الهی است به هر کسی بخواهد می دهد. اینست که : راه وصول به فضل الهی  از طریق انفاق ثروتها صورت می گیرد.

س 14 - در تفسیر آیه 5 سوره جمعه (مثل الذین حملوا التوریة) هشداری را که به مسلمانان در رابطه با عمل به قرآن داده است بنویسید ؟

ج - با توجه به آیه 6 سوره جمعه خداوند به مسلمانان در رابطه با عمل نمودن به قرآن هشدار می دهد که مراقب باشند سرنوشتی همچون یهود پیدا نکنند این فضل عظیم الهی که شامل حال آنها شده و این قرآن مجید برای این نیست که در خانه خاک بخورد یا فقط برای خواندن برای مردگان و امثال آن باشد بلکه مسلمانان باید آن را بخوانند و در تمام زندگی فردی و اجتماعی از آن استفاده نموده و به آن عمل کنند .

س 15 - در تفسیر آیه 6 سوره جمعه (قل یا ایها الذین هادوا ان زعمتم) چرا قرآن به یهود می گوید تقاضای مرگ کنید ؟ به طور کامل توضیح دهید ؟

ج - قرآن به یهود می گوید اگر گمان میکنید که شما دوستان خدا غیر از مردم هستید پس آرزوی مرگ کنید اگر راست می گویید . و آنها به خاطر اینکه به زندگی دنیا چسبیده اند و دوست دارند هزاران سال در دنیا زندگی کنند در قول خود صادق نیستند . و از طرفی هم به خاطر اعمالی که از پیش فرستاده اند از مرگ وحشت دارند . چرا که دوست همیشه مشتاق لقای دوست است و میدانیم که لقای معنوی پروردگار در قیامت رخ می دهند. هنگامی که حجاب های عالم دنیا کنار می رود و آنجاست که انسان  با چشم دل جمال محبوب را می بیند .

س 16 - در تفسیر آیه 7 سوره جمعه (و لا یتمنو تة ابداً بما قدمت ایدیهم و الله علیم بالظالمین) به دو عامل مهم ترس انسان از مرگ اشاره شده است ، آنها را نام ببرید ؟

ج - بر اساس تفسیر آیه 7 سوره جمعه دو عامل مهم ترس انسان از مرگ عبارتند از :

الف - زمانی که انسان به زندگی بعد از مرگ ایمان ندارد و مرگ را هیولای فنا و نیستی و ظلمت کده عدم می  پندارد و طبیعتی است که انسان از نیستی و عدم بگریزد .

ب - زمانی که انسان به جهان پس از مرگ معتقد است اما پرونده اعمال خود را چنان تاریک و سیاه می بیند که از حضور در آن دادگاه بزرگ سخت بیمناک است .

س 17 - در تفسیر آیه 8 سوره جمعه ( قل ان الموت الذی تفرون منه) به دو قانون از عمومی ترین و گسترده ترین قوانین این عالم اشاره شده است ، آنها را نام ببرید ؟

ج - با توجه به تفسیر آیه 8 سوره جمعه عمومی ترین و گسترده ترین قوانین این عالم عبارتند از:

 الف-مرگ از قوانین مسلم این عالم است .

ب-حضور در دادگاه عدل خدا و حسابرسی اعمال که خداوند از همه اعمال بندگان خود دقیقا آگاه است                                                                                  

س 18 -در بخش نکته ها   بعد از  پایان تفسیر آیه 8 سوره جمعه حدیثی از پیامبر اکرم (ص)درباره چگونگی افزایش علم برای عالم بی عمل ،نقل شده است .ترجمه آن را بنویسید ؟

ج - پیامبر اکرم (ص) در مورد چگونگی افزایش علم برای عالم بی عمل می فرماید : هر کس عملش افزوده شود ولی بر هدایتش نیفزاید این علم جز دوری از خدا برای او حاصلی ندارد.

س 19 - در تفسیر آیه 10 سوره جمعه (فاذا قضیت الصلواة فنتشر وا ) عامل اصلی هرگونه گناه را چه چیز معرفی کرده و راه حل آن را چه دانسته است ؟

ج - با توجه به تفسیر آیه 10 سوره جمعه غفلت و بی خبری عامل اصلی هر گونه گناه است و راه حل این غفلت و بی خبری همان ذکر و یاد خدا بودن است ذکری که همراه با تفکر باشد چرا که آنچه که مایه فلاح  و رستگاری است همان ذکر آمیخته با تفکر در جمیع حالات است و اصولاً " ادامه ذکر سبب می شود که یاد خدا در اعماق جان انسان رسوخ کند و ریشه غفلت و بی خبری را که عامل اصلی هر گناه است بسوزاند و انسان را در مسیر فلاح راهنمایی کند .

س 20 - در بخش نکته هادر پایان تفسیر آیه 11 سوره جمعه حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در رابطه با مجازات کسانی که نماز جمعه را ترک می کنند ، نقل شده است ، ترجمه آن را بنویسید ؟     

ج - پیامبر اکرم (ص) در رابطه با مجازات کسانی که نماز جمعه را ترک می کنند فرموده خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده هر کس آن را در حیات من  یا بعد از وفات من از روی استخفاف یا انکار ترک کند خداوند او را پریشان می کند و به کار او برکت نمی دهند بدانید زکات او قبول نمی شود، بدانید حج او قبول نمی شود، بدانید اعمال نیک او قبول نخواهد شد تا از این کار توبه کند .


¤ نویسنده: موسی مباشری


ج - سوالات مربوط به سوره نور

س21- با توجه به تفسیر آیه 1 سوره نور ( سورة انزلنا ها و فرضناها و ..) چرا این سوره راسوره نور نامیده اند ؟

ج - بدین خاطر سوره نور را نور نامیدند که این نور که یکی از چشمگیر ترین آیات سوره است و از طرفی محتوای سوره نیز از نورانیت خاصی برخورد دار است به انسانها، به خانواده ها ، به زن و مرد، نور عفت و پاکدامنی می بخشد و به زبان ها و سخن ها نورانیت و تقوی و راستی می دهد وبه جان ها نور توحید و ایمان به معاد وتسلیم در برابر دعوت پیامبر (ص) میدهد .

س22- تفسیر آیه 2 سوره نور ( الزانیة و الزانی فاجلدوا ) مشتمل بر سه دستور است آنها را بنویسید ؟

ج - تفسیر آیه 2 سوره نور مشتمل بر سه دستور است :

الف - حکم مجازات زنان ومردان آلوده به فحشا ( منظور آمیزش جنسی زن و مرد بدون مجوز شرعی است )

ب - تاکید بر این که در ا جرای این حد الهی گرفتار محبتها و احساسات بی مورد نشوید احساسات و محبتی که نتیجه ای جز فساد و آلودگی ا جتماعی ندارد. منتها برای خنثی کردن انگیز های این گونه احساسات مسئله ایمان به خدا و روز جزا را پیش می کشد چرا   که نشانه ی ایمان به مبداء و معاد تسلیم مطلق در برابر فرمان اوست .این ایمان سبب می شود که انسان در برابر تخلفا ت احساس مسئولیت کند.

ج - دستور حضور جمعی از مومنان در صحنه مجازات است چرا که هدف تنها این نیست که گنهکار عبرت گیرد  بلکه هدف آن است که مجازات او سبب عبرت دیگران هم بشود و به تعبیر دیگر با توجه به بافت زندگی اجتماعی بشرآلودگی های اخلاقی در یک فرد ثابت نمی ماند و به جامعه سرایت می کند و برای پاکسازی باید همانگونه که گناه بر ملا شده مجازات هم بر ملا گردد.

س23- با مطالعه بخش نکته ها که در پایان تفسیر آیه 3 سوره نور آمده است ، توضیح دهید چرا زانیة مقدم بر زانی ذکر شده است ؟

ج - در آیه 2 سوره نور زانیه مقدم بر زانی  ذکر شده است دلیل آن این است که بدون شک این عمل منافی عفت از همه کس قبیح است ولی از زنان زشت تر و قبیح تر است چرا که آنها از حجب و حیای بیشتری برخور دارند و از این گذشته عواقب شوم این امر گرچه دامن گیر هر دو می شود اما در مورد زنان عواقب شومش بیشتر است و این احتمال وجود دارد که سر چشمه وسوسه این کار بیشتر از ناحیه آنها صورت گیرد ودر بسیاری از موارد عامل اصلی محسوب شوند.

س24-در تفسیر 4 سوره نور ( والذین یرمون المحصنات ) کسی که فردی را متهم به زنا می کند ، چرا باید چهار شاهد عادل بیاورد وگرنه ، خودش مجازات می گردد ؟

ج - خداوند در آیه 4 سوره نور می فرماید کسانی که زنان پاکدامن را متهم به عمل منافی عفت می کنند باید برای اثبات این ادعا چهار شاهد (عادل) بیاورند و اگر نیاورند هر یک از آنها را هشتاد تا زیانه بزنند و این به خاطر این است که در آیات گذشته مجازات شدیدی برای زن و مرد زناکار بیان شده بود و ممکن بود این موضوع دستاویزی شود برای افراد مغرض و بی تقوی که از این طریق افراد پاک را مورد اتهام قرار دهند لذا بلا فاصله بعد از بیان مجازات شدید زناکاران  ، مجازات شدید تهمت زنندگان را که در صدد سوء استفاده از این حکم هستند  بیان می کند تا حیثیت و حرمت خانواده های پاکدامن از خطر این گونه اشخاص مصون بماند و کسی جرائت تعرض به آن   برای مردم پیدا نکند .

س25- در تفسیر آیه 4 سوره نور ( والذین یرمون المحصنات ) حدیثی از امام صادق نقل شده است ، ترجمه آن را بنویسید ؟

ج - امام صادق (ع) می فرمایید هنگامی که مسلمانی برادر مسلمانش را به چیزی که در او نیست متهم سازد ایمان در قلب اوذوب می شود همانند نمک در آب ! 

س26- با توجه به تفسیر آیه 13 سوره نور ( لو لا جاءؤ و علیه باربعة شهداء ) چرا پیامبر (ص) نسبت به اجراء حد علیه منافقان اقدام نفرمودند ؟

ج - باتوجه به تفسیر آیه سوره نور پیامبر اکرم (ص) به این دلیل اقدام به اجرای حد علیه منافقان کرد که تا همکاری از ناحیه مردم نباشد اقدام به چنین امری ممکن نیست زیرا پیوندهای تعصب آمیز قبیله ای گاهی سبب می شد که مقاومت های منفی در  برابر اجرای بعضی از احکام ولو به طور موقت ابراز شود چنانکه طبق نقل تواریخ در این حادثه چنین بود .

س27- در تفسیر آیه 15 سوره نور ( اذ تلقونه بالسنتکم ) در رابطه با شایعه پراکنی به سه گناه بزرگ اشاره کرده است آنها را بنویسید ؟

ج - در تفسبیر آیه 15 سوره نور در رابطه با شایعه پراکنی به سه گناه بزرگ اشاره شده :

الف - به استقبال این شایعه رفتن و از زبان یکدیگر گرفتن (پذیرفتن شایعه )

ب - منتشر ساختن شایعه ای را که هیچگونه علم و یقین آن نداشته و بازگو کردن برای دیگران (نشر شایعه بدون هیچگونه تحقیقی)

ج - آن را عملی ساده و کوچک شومردن ،در حالی که با حیثیت دو فرد مسلمان ارتباط داشته و باآبروی جامعه اسلامی گره خورده بود (کوچک شمردن شایعه و به عنوان یک وسیله سرگرمی از آن استفاده کردن )

س28- با توجه به تفسیر آیه 19 سوره نور ( ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشة ) آیا عشاعه فحشاء تنها به تهمت زدن به زن و مرد و مسائل ناموسی منحصر می شود ؟ توضیح دهید .

ج - اشاعه فحشا تنها منحصر به تهمت زدن و دروغ بی اساس در مورد زن ومرد با ا یمان ومسائل ناموسی نیست این یکی از مصادیق آن است و منحصر به آن نیست چرا که آن یک مفهوم وسیعی داردو هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتیها و قبائح و کمک به توسعه آن را شامل میشود با این توضیح که کلمه فاحشه یا فحشا ء در قران به معنی موارد انحرافات جنسی و آلودگیهای ناموسی بکار رفته و از نظر مفهوم لغوی به معنی هر گونه رفتار وگفتاری است که زشتی آن بزرگ باشد.

س29- در پایان تفسیر آیه 20 سوره نور در مورد نشر گناه ، حدیثی از امام رضا (ع) نقل شده است ، ترجمه آن را بنویسید ؟

ج - حضرت امام رضا (ع) در مورد نشر گناه میفرماید آن کس که گناه را نشر دهد محذول ومطرود است و آن کس که گناه را پنهان دارد مشمول آمرزش الهی است.

س 30- با توجه به تفسیر آیه 21سوره نور (یا ایها الذین امنو لا تتبعوا ) نحوه ارتکاب گناه را بصورت گام به گام بنویسید ؟

ج - با توجه به تفسیر آیه 21 سوره  نور نحوه ارتکاب گناه

 به صورت گام به گام صورت میگیرد  چرا  که  یک انسان پاکدامن و با ایمان را نمی شود یک مرتبه به آغوش فساد پرتاب کرد بلکه باید گام به گام این راه را طی نماید.

گام اول : معاشرت ودوستی با آلودگان است .

گام دوم : شرکت در مجلس آنها است.

گام سوم : فکر گناه اسـت.

گام چهارم : ارتکاب مصادیق مشکوک  وشبهات است.

گام پنجم : انجام گناهان صغیره است.

و در گام های بعد  گرفتار بدترین کبائر می شودواین خطوات شیطان است چرا که این درست به کسی می ماند که زمام خویش به دست جنایتکاری سپرده او را گام به گام  به سوی پرتگاه می برد تا سقوط کند و نابود گردد .

س31- با توجه به تفسیر آیه 24 سوره نور (یوم تشهد علیهم ) آیا در قیامت ، تهمت زنندگان و شایعه سازان تنها با زبان اعتراف به گناهان خود می کنند ؟ به اختصار توضیح دهید ؟

ج در روز قیامت تهمت زنندگان و شایعه سازان تنها با زبان اعتراف به گناهان خود می کنند و زبان آنها بی آنکه خودشان مایل  باشند به گردش در می آید و حقایق را بازگو می کند این مجرمان بعد از مشاهده دلائل و شواهد قطعی جرم، بر خلاف میل باطنی خود صریحا " اقرار به گناه کرده و همه چیز را فاش می سازندچراکه جایی را برای انکار نمی بینند ،دست و پا نیز به سخن در می آیدوهمه چیز را فاش  و پنهانی ها را ظاهر میسازد. 

س 32 با توجه به تفسیر آیه 27 سوره نور (یا ایها الذین امنوا لا تدخلوا ) نحوه وارد شدن به خانه دیگران را به طور خلاصه بنویسید ؟

ج - در آیه 27 سوره نور بیان شده است  ای کسانی که ایمان آورده اید در خانه های غیر از خانه خود  وارد نشوید تا اینکه اجازه بگیرید و بر اهل خانه سلام کنید در این آیه قسمتی از  آداب معاشر ت ودستورات اجتماعی اسلام که ارتباط با مسائل مربوط به حفظ عفت عمومی دارد بیان شده است .

به طور خلاصه مفهومش این است که هنگام وارد شدن به خانه دیگران باید اجازه گرفت و آن هم مودبانه و دوستانه و خالص از هر گونه  خشونت  واینکه در اجازه گرفتن فریاد نکشید ،درب را محکم نکو بید وتا اجازه داده نشود وارد نشوید وهنگام وارد شدن سلام کنید و بدون سلام ومحبت ودوستی وارد  نشوید که سلام نشانه صلح وصفا وپیام آور محبت ودوستی است و اگر کمی دقت شود این نشانه خیر وصلاح بوده و ریشه در اعماق عواطف وعقل و شعور انسانی دارد .

س 33- با توجه به تفسیر آیه 30 سوره نور (قل للمومنین یغضوا ) آیا مردان به هنگام برخورد با زنان نامحرم ، باید چشم های خود را ببندند ؟به اختصار توضیح دهید ؟

ج - در آیه 30 سوره نور چنین بیان شده که: به مومنان بگو چشم های خود را (از نگاه کردن به زنان نامحرم و آنچه نظر افکندن به آن حرام است ) فروگیرند و دامان خود را حفظ کنند. با توجه به تفسیر این آیه یغضوا از ماده غض (بر وزن خز ) به معنی کم کردن است و در این جا به معنی کم کردن نگاه است و نمی گوید مومنان باید چشم هایشان را فرو بندند بلکه میگوید باید نگاه خود را  کم و کوتاه کنند و این تعبیر لطیفی است به این منظور که اگر انسان به راستی هنگامی که با زنان نامحرمی روبرو می شود بخواهد چشم خود را به کلی ببند ادامه راه رفتن و مانند آن برای او ممکن نیست اما اگر نگاه را از صورت و اندام او بر گیرد و چشم خود را پایین اندازد گوئی از نگاه خویش کاسته است و آن صحنه ای را که ممنوع است از منطقه دید خود به کلی حذف کرده است .

س 34   با توجه به تفسیر آیه 31 سوره نور (و قل للمومنات یغضضن ) هشت مورد اول از مواردی که زن می تواند در مقابل مرد بدون حجاب باشد را نام ببرید؟

ج - با توجه به تفسیر آیه 31 سوره نور زنان در موارد ذیل می توانند در مقابل مردان بدون حجاب باشند .

1- برای شوهرانشان

2-یا پدرانشان

3-یا پدر شوهرانشان

4-یا پسرانشان

5-یا پسران همسرانشان

6-یا برادرانشان

7-یا پسران برادرانشان

8-یا پسران خواهرانشان

" زنان در چهار مورد دیگر آزادند "

س 35 - در تفسیر آیه 32 سوره نور (و انکحوالایامی منکم والصالحین) حدیثی از امیر مومنان علی (ع) در باره میانجی گری در ازدواج افراد نقل شده است ، ترجمه آن را بنویسید؟

ج- حضرت علی (ع) درمورد میانجیگری در ازدواج افراد می فرماید: بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر برای امر ازدواج میانجیگری کنی تا این امر به سامان برسد.


¤ نویسنده: موسی مباشری


س 36 تفسیر قسمت اول آیه 33 سوره نور (ولیستضعف الذین لا یجدون نکاحا)را در مورد افرادی که توانایی ازدواج ندارند بنویسید ؟

ج_ قرآن در مورد افرادی که توانایی ازدواج ندارند می فرماید : آنهایی که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را از فضلش بی نیاز سازد  البته خود انسان و دیگران باید تلاش و کوشش کنند ولی اگر وسیله ازدواج فراهم نشد و انسان مجبور شد مدتی را با محرومیت بگذراند مبادا در این مرحله گمان کند که آلودگی جنسی برای او مجاز است. نباید در این مرحله بحرانی  و در این دوران آزمایش الهی تن به آلودگی دهد و خود را معذور شمرد که هیچ عذری پذیرفته نیست بلکه باید قدرت ایمان و شخصیت و تقوا را در چنین مرحله ای آزموده و عفت پیشه کند تا خدا از فضل بی پایان خود اورا بی نیاز کند .

س37_باتوجه به تفسیر آیه35 سوره نور (الله نور السموات والارض مثل نوره ) ویژگی ها و خواص  هفتگانه نور را نام ببرید؟

ج_با توجه به تفسیر آیه 5 سوره نور خواص و ویژگی های نور عبارتند از :

الف - نور زیباترین و لطیف ترین موجودات در جهان ماده است و سرچشمه همه زیبائیها و لطافتها است .

ب - نور بالاترین سرعت را طبق آنچه در میان دانشمندان معرف است در جهان ماده دارد نور باسرعت سیصد هزار کیلومتر در ثانیه می تواند کره زمین را در یک چشم بر هم زدن هفت بار دور بزند به طوری که مسافت های فوق العاده عظیم نجومی را با سرعت سیر نور می سنجند .

ج - نور وسیله تبیین اجسام و مشاهده موجودات مختلف این جهان است بدون آن نمی توان چیزی را دید. بنابراین هم ظاهر است و هم مظهر (ظاهر کننده )

د - نور آفتاب که مهم ترین نور در دنیا ی ماست پرورش دهنده گلها و گیاهان بلکه رمز بقای همه موجودات زنده است .

ه - امروز ثابت شده که تمام رنگهائی راکه ما می بینیم نتیجه تابش نور آفتاب یا نورهای مشابه آن است و گرنه موجودات در تاریکی مطلق رنگی ندارند .

و - تمام انرژی های موجود در محیط ما (به جز انرژی اتمی ) همه از نور آفتاب سرچشمه می گیرد ، انرژی باد ، ریزش باران ، حرکت نهرها و حرکت همه موجودات زنده به نور آفتاب منتهی  می شود .

ز - نور آفتاب نابود کننده انواع میکروبها و موجودات موذی است و اگر تابش اشعه این نور نبود کره زمین تبدیل به بیمارستان بزرگی می شد که همه ساکنانش با مرگ دست به گریبان بودند .

س 38 - معنای آیه 40 سوره نور (او کظلمات فی بحر ) را بنویسید؟

 ج_خداوند در آیه 40 سوره نور می فرماید یا همچون ظلماتی است در یک دریائی پهناور که موج آنرا پوشانیده و بر فراز آن موج دیگری است و بر فراز آن ابری تاریک ظلمتهائی است یکی بر فرازدیگر آنچنان که هر گاه دست خودرا خارج کند ممکن نیست آنرا ببیند و کسی که خدا نوری یرای او قرار نداده است نوری بر او نیست .

س 39 - با توجه به تفسیر آیه 43 سوره نور (الم تر ان الله یزجی سحابا" )در رابطه با شگفتی های درخشندگی برق ابرها توضیح دهید ؟

ج_در پایان آیه 43 سوره نور به یکی از شگفتیهای طبیعت که از آیات توحید است اشاره می کند و می گوید : نزدیک است درخشندگی برق ابرها ، چشم های انسان را ببرد ، ابرهائی که در حقیقت از ذرات آب تشکیل شده است به هنگامی که حامل نیروی برق می شود آنچنان آتشی از  درونش بیرون می جهد که برقش چشمها را خیره و رعدش گوشها را از صدای خود پر می کند و گاه همه جا را می لرزاند و این نیروی عظیم د رلابلای این بخار لطیف راستی شگفت انگیز است .

س40_ در بخش نکته ها در پایان تفسیر آیه 45 سوره نور تنوع و تفاوت های موجودات زنده به عنوان یکی از نشانه های قدرت و عظمت خداوند امده است، آنرا بنویسید؟

ج_ تنوع وتفاوتهای موجودات زنده دلیل عظمت و قدرت خداوند متعال است د رتفسیر نمونه در پایان تفسیر آیه 45 سوره نور آمده است همه جنبندگان از آب نطفه به وجود نمی آیند زیرا حیوانات تک سلولی و بعضی دیگر از حیوانات که مصداق جنبنده (دابه) هستند از طریق تقسیم سلولها بوجود می آیند نه از نطفه مگر این که گفته شود حکم بالا جنبه نوعی دارد نه عمومی ودیگر این که  نخستین موجود را که خداوند آفرید آب بود و در روایات اسلامی هم هست که اولین موجودی را که خدا آفرید آب بوده و انسان را بعداً از آب آفرید و طبق فرضیه های علمی جدید نخستین جوانه حیات در دریاها ظاهر شده و این پدیده قبل از همه جا بر اعماق یا کنار دریاها حاکم شده است .و البته این نیرویی که موجود زنده را با  آن همه پیچیدگی در نخستین مرحله بوجود آورد و در مراحل  بعد هدایت کرد یک نیروی ما فوق طبیعی یعنی اراده خداوند بزرگ بوده است.

س41_با توجه به تفسیر آیه 45 سوره نور ( لقد انزلنا آیات ) خدا هرکسی را بخواهد به صراط مستقیم هدایت می کند ، آیا انسان خود در هدایتش نقشی ندارد ؟

ج_ با توجه به تفسیر آیه 45 سوره نور خداوند هر کسی را که بخواهد به صراط مستقیم هدایت میکند البته ایات الهی دلها را به نور ایمان وتوحید روشن میکند افکار انسانها را نورو صفا می بخشد ومحیط تاریک زندگیشان را عوض میکند وزمینه را برای ایمان فراهم میسازد ولی نقش اصلی را هدایت الهی دارد با توجه  به این که مشیت الهی نورهد ایت را به د لهائی  می افکند که آماده پذیرش آن هستند یعنی مجاهده را آغاز کر ده اند وگامهای به سوی او برداشتند لذا نقش اصلی را خداوند دارد ولی نقش انسان هم بی تاء ثیر نیست .

س42_ چهره منافقان در آیات 47 و 48 سوره نور (و یقولون امنا بالله وبالرسول) تصویر گردیده است ، آن را بنویسید؟

ج چهره منافقان در آیات 47و 48 سوره نور تصویر شده باتوجه به شان نزول آیات آنجایی که منافقان در اختلافشان با مرد یهودی داوری پیامبر را قبول نکردند خداوند آیات منظور را نازل کرد که می فرماید: آنها می گویند به خدا و پیامبر ایمان داریم و اطاعت می کنیم وی بعد از این ادعا گروهی از آنها روی گردان می شوند. آنها د رحقیقت مؤمن نیستند (دلیل بی ایمانی و نفاق برای منافقان ) هنگامی که از آنها دعوت می شود که به سوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میان آنها داوری کند گروهی از آنها روی گردان می شوند ( تردید در عدالت پیامبر و اصل نبوت ) اما اگر این داوری به نفع آنها بوده باشد تا نهایت تسلیم به سوی او می آیند . ( شرک و دنیا پرستی آنها ) پس نتیجه می گیریم منافقان به آنچه می گویند عمل نمی کنند  و به خدا و پیامبر ایمان قبلی ندارند و دنیا پرستی یکی از صفات آنهاست و اینکه اعراض از داوری پیامبر به گروهی از منافقان نسبت داده شده دلیل این است که نفاق هم مانند ایمان درجات مختلفی دارد .

س43 - در تقسیر آیه 50 سوره نور ( افی قلوبهم مرض ام ارتابوا) به سه ریشه یا انگیزه اصلی عدم تسلیم منافقان  اشاره شده است ، آن سه را نام ببرید ؟

ج -با توجه به تفسیر آیه 50 سوره نور سه انگیزه یا سه ریشه اصلی عدم تسلیم منافقان عبارتند از :

 الف -وجود بیماری نفاق در آنها

ب-تردید در عدالت پیامبر (ص)و اصل نبوت

ج-تناقض میان ایمان و عمل آنها

س 44-در بخش نکته ها در پایان تفسیر آیه50 سوره نور آمده است ،چراخطرناکترین افراد در یک جامعه را ، منافقان معرفی کرده است ؟

ج و براستی خطرناکترین افراد در یک جامعه منافقان هستند چرا که تکلیف انسان در برابر آنها روشن نیست نه واقعاً « دوستند و نه ظاهراً » مصونند ولی اعمالشان از اعمال کفار بدتر است . 

 

س45 - در تفسیر آیه 52 سوره نور ( ومن یطع الله و رسوله و یخش الله ) برای انسانهای رستگار سه وصف آورده است آنها را نام ببرید ؟

ج در تفسیر آیه 52 سوره  نور سه وصف برای انسانهای رستگار بیان کرده که عباتند از :

الف اطاعت خدا و پیامبر(ص) 

 ب- خشیت

 ج- تقوی

و مفسران گفته اند که اطاعت یک معنی کلی است و خشیت شاخه درونی آن و تقوی شاخه بیرون آن است .   

س 46 د آیه 55 سوره نور (وعد الله الذین امنوا منکم) خداوند به مسلمانانی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می دهند “ سه بشارت و نوید داده است “ آنها را نام ببرید ؟

ج با توجه به تفسیر آیه 55 سوره نور خداوند به مسلمانانی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می دهند سه بشارت داده است.

الف- استخلاف و حکومت روی زمین 

ب -  نشر آئین حق به طور اساسی و ریشه دار در همه جا

ج از میان رفتن تمام اسباب خوف و ترس و وحشت و ناامنی

س 47  - در بخش نکته ها در پایان تفسیر آیه 55 سوره نور حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره ظهور حضرت مهدی (عج) نقل شده است “ ترجمه آن را بنویسید ؟

ج پیامبر اکرم(ص) می فرماید : اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نماند خداوند آن یک روز را آنقدر طولانی می کند تا مردی از دودمان من که نامش نام من است حاکم بر زمین شود و صفحه زمین را پر از عدل و داد کند آنگونه که از ظلم و جور پر شده باشد .

س 48 -   در بخش نکته ها در پایان تفسیر آیه 61 سوره نور حدیثی از حضرت امام جعفر صادق (ع) نقل شده “ که شرایط پنجگانه دوستی را بیان کرده است ،ترجمه آن را بنویسید ؟

ج امام جعفر صادق (ع) در مورد شرایط دوستی می فرماید : دوستی جز با حدود و شرایطش امکان پذیر نیست کسی که این حدود و شرایط یا بخشی از آن در او باشد او را دوست بدان و کسی که هیچ یک از این شرایط در او نیست چیزی از دوستی در او نیست. نخستین شرط  دوستی آن است که باطن و ظاهرش برای تو یکی باشد . دومین شرط این است که زینت و آبروی تو را از زینت و آبروی خود بداند و عیب و زشتی تو را عیب و زشتی خود ببیند . سوم این است که  مقام و مال وضع او را نسبت به تو تغییر ندهند . چهارم این که آنچه را در قدرت دارد از تو مضایقه ننماید .پنجم که جامعه همه این صفات است آن است که تو را به هنگام پشت کردن روزگار رها نکند .

س 49  - با توجه به تفسیر آیه 63 سوره نور (لا تجعلوا دعاء الرسول بینکم ) مفهوم فتنه را توضیح دهید ؟

ج بعضی از مفسران فتنه را به معنی قتل و بعضی به معنی گمراهی و بعضی به معنی تسلط سلطان ظالم و سر انجام بعضی به معنی بلا ی نفاق که در قلب انسان آشکار می شود دانسته اند این احتمال نیز وجود دارد که منظور از فتنه ،فتنه های احتمالی و نابسامانی ها و هرج و مرج و شکست و سایر آفتهائی است که بر اثر تخلف از فرمان رهبر دامنگیر جامعه می شود ولی در هر حال فتنه مفهومی وسیع دارد که همه این امور را شامل می شود .

س 50 در تفسیر آیه 64 سوره نور ( الا ان لله ما فی السموات و الارض) ضامن اجرای امر و نهی و فرمانهای الهی را در چه چیز می داند ؟

ج با توجه به تفسیر آیه 64 سوره نور ضامن اجرای امر و نهی و فرمانهای الهی علم الهی است ( و خدا به همه چیز عالم و آگاه است ) با توجه به اینکه این آیه سه بار بروی علم خدا نسبت به اعمال انسانها تکیه شده و این به خاطر  آن است که انسان هنگامی که احساس کند کسی به طور دائم مراقب او است و ذره ای از پنهان و آشکار بر او مخفی نمی ماند این اعتقاد و باور اثر تربیتی فوق العاده بر روی آن می گذارد و ضامن کنترل انسان در برابر انحرافات و گناهان است .

 


¤ نویسنده: موسی مباشری



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

»» منوها
[ RSS ]
[خانه]
[درباره من]
[ارتباط با من]
[پارسی بلاگ]
بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 20
مجموع بازدیدها: 361740
 

»» درباره خودم
 

»» پیوندهای روزانه
 

»»فهرست موضوعی یادداشت ها
 

»» آرشیو نوشته های قبلی
جهان تشنه معنویت
پیشنهاداتی جهت برگزاری مطلوب جلسات
وظایف مدیر آموزشی
موضوعات نهج البلاغه
دنیا از دیدگاه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه
سیره پیامبر اعظم (ص) از دیدگاه دانشمندان جهان
تاثیرات فرهنگی اجتماعی مدارس قدیمی
افسردگی وراههای درمان آن
چگونگی بیعت حضرت علی (ع) با خلفا
ویژگی های مدیران وکارگزاران درقرآن کریم- 1
ویژگی های مدیران وکارگزاران درقرآن کریم- 2
پنجاه سئوال وجواب از قرآن
مقالات علمی دیگران
بررسی اهمیت وضرورت مشاوره وراهنمایی
نکات مهم در هنگام مطالعه
ناتوی فرهنگی و ضرورت توجه به آن
مهندسی فرهنگ
موفقیت وعوامل مؤثر آن
شبیخون فرهنگی
روابط عمومی موفق
بزرگترین مشکلات جهان اسلام از دیدگاه رسول اکرم در خطبه غدیر
پنجاه سئوال وجواب از قرآن
معیارهای گزینش مدیران
راهکارهای عملی برای کسترش حجاب وعفاف
هفته دفاع مقدس
موفقیت وعوامل مؤثر آن
آراء واندیشه های گروه طالبان
دست نوشته ها
امت واحده
ارتباطات ورسانه ها در جهان سوم
توسعه سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی
نقش نخبگان سیاسی در ایجاد سنت های سالم سیاسی
نظریه های امپریالیسم
بررسی اصول ومبانی لیبرالیسم
 

»» لوگوی خودم

 

»» اشتراک در وبلاک
 
 

»» لوگوی دوستان من
 



-------------------------------------------

سفارش تبلیغ
صبا ویژن