سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برادرانِ راستین به دست آر و بر شمارشان بیفزای که به هنگام آسایش، ساز و برگ اند و به هنگام سختی، سپر . [امام علی علیه السلام]
3  پایگاه اطلاع رسانی مباشر  4

) ب-سوالات مربوط به سوره جمعه(

س 11 - در تفسیر آیه1 جمعه (یسبح لله مافی السموات وما فی الارض الملک القدوس العزیز الحکیم  ) سه صفت از صفات خداوند آ مده است ، آنها ر ا نام ببرید ؟

ج -  صفات عزیز ، فروتن و حکیم در آیه اول سوره جمعه آمده است.

12- در تفسیر آیه 2 سوره جمعه( هوالذی بعث فی ا لمییین )هدف از بعثت پیامبر (ص) را سه چیزمعرفی کرده است آنها را نام ببرید ؟

ج - خداوند در آیه 2 سوره ئ جمعه هدف از بعثت پیامبر را سه چیز معرفی کرده اول تلاوت آ یات الهی برای مردم ،دوم تهذیب وتزکیه نفوس وسوم تعلیم کتاب و حکمت .

س 13 - در بخش نکته ها در پایان تفسیر آیه 4 سوره جمعه چرا گفتن اذکار از سوی ثروتمندانی که انفاق نمی کنند ، مورد قبول خداوند نیست ؟

ج - گفتن اذکار از سوی ثروتمندانی که انفاق نمی کنند مورد قبول نیست زیرا تعبیر پیامبر اکرم (ص) از آیه ( ذالک فضل اله یوء تیه من یشاء) این فضل الهی است به هر کسی بخواهد می دهد. اینست که : راه وصول به فضل الهی  از طریق انفاق ثروتها صورت می گیرد.

س 14 - در تفسیر آیه 5 سوره جمعه (مثل الذین حملوا التوریة) هشداری را که به مسلمانان در رابطه با عمل به قرآن داده است بنویسید ؟

ج - با توجه به آیه 6 سوره جمعه خداوند به مسلمانان در رابطه با عمل نمودن به قرآن هشدار می دهد که مراقب باشند سرنوشتی همچون یهود پیدا نکنند این فضل عظیم الهی که شامل حال آنها شده و این قرآن مجید برای این نیست که در خانه خاک بخورد یا فقط برای خواندن برای مردگان و امثال آن باشد بلکه مسلمانان باید آن را بخوانند و در تمام زندگی فردی و اجتماعی از آن استفاده نموده و به آن عمل کنند .

س 15 - در تفسیر آیه 6 سوره جمعه (قل یا ایها الذین هادوا ان زعمتم) چرا قرآن به یهود می گوید تقاضای مرگ کنید ؟ به طور کامل توضیح دهید ؟

ج - قرآن به یهود می گوید اگر گمان میکنید که شما دوستان خدا غیر از مردم هستید پس آرزوی مرگ کنید اگر راست می گویید . و آنها به خاطر اینکه به زندگی دنیا چسبیده اند و دوست دارند هزاران سال در دنیا زندگی کنند در قول خود صادق نیستند . و از طرفی هم به خاطر اعمالی که از پیش فرستاده اند از مرگ وحشت دارند . چرا که دوست همیشه مشتاق لقای دوست است و میدانیم که لقای معنوی پروردگار در قیامت رخ می دهند. هنگامی که حجاب های عالم دنیا کنار می رود و آنجاست که انسان  با چشم دل جمال محبوب را می بیند .

س 16 - در تفسیر آیه 7 سوره جمعه (و لا یتمنو تة ابداً بما قدمت ایدیهم و الله علیم بالظالمین) به دو عامل مهم ترس انسان از مرگ اشاره شده است ، آنها را نام ببرید ؟

ج - بر اساس تفسیر آیه 7 سوره جمعه دو عامل مهم ترس انسان از مرگ عبارتند از :

الف - زمانی که انسان به زندگی بعد از مرگ ایمان ندارد و مرگ را هیولای فنا و نیستی و ظلمت کده عدم می  پندارد و طبیعتی است که انسان از نیستی و عدم بگریزد .

ب - زمانی که انسان به جهان پس از مرگ معتقد است اما پرونده اعمال خود را چنان تاریک و سیاه می بیند که از حضور در آن دادگاه بزرگ سخت بیمناک است .

س 17 - در تفسیر آیه 8 سوره جمعه ( قل ان الموت الذی تفرون منه) به دو قانون از عمومی ترین و گسترده ترین قوانین این عالم اشاره شده است ، آنها را نام ببرید ؟

ج - با توجه به تفسیر آیه 8 سوره جمعه عمومی ترین و گسترده ترین قوانین این عالم عبارتند از:

 الف-مرگ از قوانین مسلم این عالم است .

ب-حضور در دادگاه عدل خدا و حسابرسی اعمال که خداوند از همه اعمال بندگان خود دقیقا آگاه است                                                                                  

س 18 -در بخش نکته ها   بعد از  پایان تفسیر آیه 8 سوره جمعه حدیثی از پیامبر اکرم (ص)درباره چگونگی افزایش علم برای عالم بی عمل ،نقل شده است .ترجمه آن را بنویسید ؟

ج - پیامبر اکرم (ص) در مورد چگونگی افزایش علم برای عالم بی عمل می فرماید : هر کس عملش افزوده شود ولی بر هدایتش نیفزاید این علم جز دوری از خدا برای او حاصلی ندارد.

س 19 - در تفسیر آیه 10 سوره جمعه (فاذا قضیت الصلواة فنتشر وا ) عامل اصلی هرگونه گناه را چه چیز معرفی کرده و راه حل آن را چه دانسته است ؟

ج - با توجه به تفسیر آیه 10 سوره جمعه غفلت و بی خبری عامل اصلی هر گونه گناه است و راه حل این غفلت و بی خبری همان ذکر و یاد خدا بودن است ذکری که همراه با تفکر باشد چرا که آنچه که مایه فلاح  و رستگاری است همان ذکر آمیخته با تفکر در جمیع حالات است و اصولاً " ادامه ذکر سبب می شود که یاد خدا در اعماق جان انسان رسوخ کند و ریشه غفلت و بی خبری را که عامل اصلی هر گناه است بسوزاند و انسان را در مسیر فلاح راهنمایی کند .

س 20 - در بخش نکته هادر پایان تفسیر آیه 11 سوره جمعه حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در رابطه با مجازات کسانی که نماز جمعه را ترک می کنند ، نقل شده است ، ترجمه آن را بنویسید ؟     

ج - پیامبر اکرم (ص) در رابطه با مجازات کسانی که نماز جمعه را ترک می کنند فرموده خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده هر کس آن را در حیات من  یا بعد از وفات من از روی استخفاف یا انکار ترک کند خداوند او را پریشان می کند و به کار او برکت نمی دهند بدانید زکات او قبول نمی شود، بدانید حج او قبول نمی شود، بدانید اعمال نیک او قبول نخواهد شد تا از این کار توبه کند .


¤ نویسنده: موسی مباشری



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

»» منوها
[ RSS ]
[خانه]
[درباره من]
[ارتباط با من]
[پارسی بلاگ]
بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 24
مجموع بازدیدها: 362037
 

»» درباره خودم
 

»» پیوندهای روزانه
 

»»فهرست موضوعی یادداشت ها
 

»» آرشیو نوشته های قبلی
جهان تشنه معنویت
پیشنهاداتی جهت برگزاری مطلوب جلسات
وظایف مدیر آموزشی
موضوعات نهج البلاغه
دنیا از دیدگاه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه
سیره پیامبر اعظم (ص) از دیدگاه دانشمندان جهان
تاثیرات فرهنگی اجتماعی مدارس قدیمی
افسردگی وراههای درمان آن
چگونگی بیعت حضرت علی (ع) با خلفا
ویژگی های مدیران وکارگزاران درقرآن کریم- 1
ویژگی های مدیران وکارگزاران درقرآن کریم- 2
پنجاه سئوال وجواب از قرآن
مقالات علمی دیگران
بررسی اهمیت وضرورت مشاوره وراهنمایی
نکات مهم در هنگام مطالعه
ناتوی فرهنگی و ضرورت توجه به آن
مهندسی فرهنگ
موفقیت وعوامل مؤثر آن
شبیخون فرهنگی
روابط عمومی موفق
بزرگترین مشکلات جهان اسلام از دیدگاه رسول اکرم در خطبه غدیر
پنجاه سئوال وجواب از قرآن
معیارهای گزینش مدیران
راهکارهای عملی برای کسترش حجاب وعفاف
هفته دفاع مقدس
موفقیت وعوامل مؤثر آن
آراء واندیشه های گروه طالبان
دست نوشته ها
امت واحده
ارتباطات ورسانه ها در جهان سوم
توسعه سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی
نقش نخبگان سیاسی در ایجاد سنت های سالم سیاسی
نظریه های امپریالیسم
بررسی اصول ومبانی لیبرالیسم
 

»» لوگوی خودم

 

»» اشتراک در وبلاک
 
 

»» لوگوی دوستان من
 



-------------------------------------------

سفارش تبلیغ
صبا ویژن